טיפול קוגניטיבי התנהגותי בשבילך
האם יש קשר בין הפרעות קשב וריכוז ושיניים של מורה

האם יש קשר בין הפרעות קשב וריכוז ושיניים של מורה

יוסי ישב בכיתה, והביט בחלון. היה זה שיעור חשבון. הוא אפילו הניח את כלי הכתיבה על השולחן כדי ללמוד. אבל מאחורי החלון, היה משהו מרתק. חיו שם יונים, הן תמיד חיפשו מקום חם ובטוח להטלת ביצים. יוסי שם לב: שבקן יש שלוש ביצים, המשיך לבהות בשמיים וראה עוד זוג יונים מתנשקות זו עם זו. איזה חמודות הן : חשב יוסי! כשחלק מהן עפו מתחת לעננים.

«אני גם רוצה לעוף אתכן אמר יוסי, תלוו לי את הכנפיים , בבקשה, רק סיבוב אחד». זה היה החלום של יוסי, לעוף. «אנחנו נייצר כנפיים בשבילך, שיהיו רק שלך». אמרו היונים. «יש לנו הרבה נוצות שנושרות מאיתנו, נאסוף אותן, יהיו לך כנפיים, ותוכל לעוף». לא היה גבול לשמחה, ומהפה של יוסי נפלטה קריאה «הכנפיים שלי!»

כל הכיתה התפוצצה מצחוק , הילדים התחילו ללעוג בציניות, איפה הכנפיים שלך? תראה? נראה אותן?

המורה כעסה עליו: «אתה מעופף בעננים ללא כנפיים, עוד יציאה אחד כזאת ואתה תמשיך את השיעור מחוץ לכיתה. תפתח כבר את החוברת ותתחיל לעבוד! עמוד 53» .

ליוסי היה עצוב בלב, עוד יום אחד שלא התחיל טוב.

יוסי פתח את החוברת ואפילו נזכר שהוא הבטיח לאימא ללמוד בשיעור. אימא כל כך עצובה בגלל זה. אני לא לומד. כל הזמן קוראים לה לבית הספר. אין לה כוח , ככה היא אומרת, וכדי לעודד אותי היא הבטיחה לי מסוק על שלט שאני כבר מזמן רוצה, רק כדי שאתרכז בשיעור ואלמד. עכשיו אני באמת אלמד אמר יוסי. אימא אמרה שבזמן השיעור אבלע את כל המילים. לא הבנתי בדיוק מה אני צריך לבלוע שאימא אמרה לי אבל התחלתי להקשיב למורה. המורה עמדה ליד הלוח והסבירה נושא חדש: שברים. יוסי הקשיב, פתר כמה תרגילים וזכה סוף סוף לעידוד מצד המורה… ומה הוא ראה פתאום? למורה רבקה יש שן שנראית עקומה בפיה. «מסכנה» חשב יוסי, למה היא לא הולכת לרופא שיניים כדי לטפל ולעשות גשר?» כן, עכשיו אני מבין למה היא לא נשואה? בטח בגלל השן העקומה לא רוצים אותה». גם המורה למדעים לא נשוי. אני יודע כי שאלתי אותו. צריך לראות אם גם לו יש שן עקומה…

«יוסי, עוד פעם אתה בעננים?!» המורה רבקה התקרבה ליוסי והוא ראה את השן העקומה שלה, שבגללה היא לא מתחתנת, מאד קרוב. «למה את לא הולכת לטפל בשן שלך»?, שאל יוסי בשיא הצער.

המורה כבר הייתה מוכנה לצפות לכל, רק לא להערה על השיניים שלה. כל הכיתה התפוצצה מצחוק ובאותו רגע הפעמון צלצל להפסקה ויוסי ניצל מתגובה של המורה וברח כמו טיל.

בניסיוני כיועצת להפרעות קשב וריכוז, הבחנתי שלהורים רבים אין הבנה על הדרך בה הפרעות קשב וריכוז באות לידי ביטוי אצל ילדיהם. לכן באמצעות הסיפור הזה ניסיתי להמחיש את הנושא באופן ברור ונגיש.

יוסי אובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז. זו הפרעה נירולוגית, שמורכבת משלושה סוגים של סימפטומים: אימפולסיביות, היפראקטיביות (אובר אנרגיה) וחוסר ריכוז. הפרעות קשב וריכוז אינן נחשבות ליקוי למידה או דיסלקציה. הן אינן מעידות על חוסר ביכולות קוגניטיביות, אלא להיפך. רוב בעלי מנת משכל גבוהה הינם בעלי אבחנה של הפרעת קשב.

יוסי לא מסוגל לשמור על ריכוז לאורך זמן רב. במיוחד כשהדבר אינו מעניין ומסקרן אותו. לכן רוב הזמן הוא בוהה באוויר. אין זה אומר שיוסי לא יכול להתרכז. הוא יכול לעסוק שעות במשימה שמעניינת אותו ולחקור אותה במשך שעות. כמו לדוגמה בהרכבת לגו או משימה אחרת…

כל התעטשות בכיתה, שריקת ציפורים או נפילת חפצים בכיתה מסיחות את תשומת ליבו. אימפולסיביות מפריעה בנטילת פסק זמן בין הדחף לפעולה ובשליטה בתגובה. כך גם השאלה ששאל יוסי לגבי השן של המורה. היפראקטיביות מונעת ישיבה על הכיסא ללא תנועה.

לסיכום אומר כי לייעץ לילד עם הפרעות קשב וריכוז להתאמץ יותר טוב או לשבת ברגיעה לאורך זמן ממושך, שקול להמלצה לבעל ראיה פגומה לנסות לראות יותר טוב ללא הרכבת משקפיים. אין זה בשליטתו גם אם הוא מאד רוצה.

לכן כל ילד עם הפרעות קשב וריכוז זקוק «למשקף» בהתאמה אישית ומיוחדת, ולשם כך נדרש מומחה בתחום, לליווי.

מאוד חשוב לתת טיפול משולב שכולל בתוכו חינוך, הבנה, אמפתיה, אורח חיים מסודר ומאורגן, עידוד והרגלי פעילות גופנית. אני מאמינה שהפרמטר החשוב ביותר הינו מתן תמיכה מצד אנשים קרובים כמו הורים, מורה, מאמן וחברים. יחסים בין אישיים בריאים ומוצלחים יהוו

הפרעת קשב וריכוזהגורם המרפא המשפיע ביותר לטיפול ב