האם המתגבר שלך מרגיש לבד?– זה הזמן לשוחח ולתמוך!

האם המתגבר שלך מרגיש לבד?– זה הזמן לשוחח ולתמוך!

אמא של מתבגר בן ה-16 פנתה אליי בדאגה: “הבן שלי השתנה לגמרי. הוא הפך לעצבני, כל הזמן שותק, שקוע בטלפון או במחשב עם דלת נעולה, לא מעניין אותו כלום,הדרדר בלימודים, רוצה לעזוב את הבית הספר ויחד עם כל זה רב עם חברי הכיתה, תקף את התלמיד. אני לא מבינה מה עובר עליו, מנסה לדבר איתו וחוץ מהתנגדות אין כלום. הוא תמיד היה ילד טוב, רגוע וממושמע».
גיל ההתבגרות הוא תקופה סוערת ומאתגרת, שיכולה להרגיש כמו סערה רגשית. מתבגרים מתמודדים עם קונפליקטים פנימיים חזקים: מצד אחד הם שואפים לעצמאות, ומצד שני אין להם עדיין את הכלים להתמודד עם הרגשות העזים השעולים בתוכם. שינויים הורמונליים, לחצים חברתיים ולימודיים, יחד עם התחלת גיבוש הזהות העצמית, יכולים לגרום לפחד, עצבנות, הסתגרות ואפילו תוקפנות.
מאחורי ההתנהגות התוקפנית של מתבגר לעיתים מסתתר בלבול וכאב. קשה לו להבין את רגשותיו, לבטא אותם או למצוא פתרונות למצב שהוא מתמודד איתו. ברגעים כאלה חשוב שההורים יזכרו: גם אם הילד נראה מרוחק או כועס, הוא עדיין זקוק לתמיכה ולתחושת ביטחון.
אבל מה עושים כשהשיחות עם המתבגר נתקעות והקשר מתחיל להתערער?
איך טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) יכול לעזור?
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא גישה מבוססת מדעית שמוכיחה את עצמה במיוחד בעבודה עם מתבגרים. שיטה זו עוזרת:
• להבין וללמוד לזהות רגשות ומחשבות. המתבגר לומד לזהות כיצד האמונות הפנימיות שלו (“אני לא שווה כלום”, “אף אחד לא באמת אוהב אותי”) משפיעות על התנהגותו ועל מצב הרוח.
• לשלוט ברגשות דיספונקציאונליים. המתבגר מפתח כלים לניהול כעס, חרדה, דכדוך במקום להרגיש מוצף או לברוח מהתחושות.
• למצוא פתרונות מעשיים. במקום תוקפנות או הימנעות, המתבגר לומד להתמודד עם קונפליקטים ואתגרים בצורה יעילה יותר.
• לחזק את הביטחון העצמי. המתבגר מתחיל לראות בעיות כאתגרים שניתן להתגבר עליהם בעזרת מיומנויות מתאימות ותמיכה.
לדוגמה, מתבגר שמאמין ש”אני תמיד נכשל, אז אין טעם לנסות”, ילמד להחליף מחשבות אלה לגישה פונקציונלית יותר כמו: “גם אם נכשלתי, אני יכול לנסות שוב ולהשתפר”.
מתי כדאי לפנות לעזרה מקצועית?
אם אתם מבחינים אצל המתבגר שלכם:
• שינויים חדים במצב הרוח או עצבנות מוגברת,
• נטייה להתבודדות והימנעות משיחות או מפגשים, חברים,
• ירידה בלימודים או בעיות חברתיות,
• אובדן עניין בתחביבים ובפעילויות שאהב בעבר —
אלו יכולים להיות סימנים לכך שהוא מתקשה להתמודד עם לחצים פנימיים.
פנייה למטפל שמתמחה ב-CBT יכולה לעזור למתבגר לא רק להתמודד עם האתגרים, אלא גם לשפר את התקשורת בתוך המשפחה. כשהמתבגר לומד להבין ולווסת את רגשותיו, רמת המתח במשפחה פוחתת ונוצר קשר חזק ובריא יותר בין הורים לילדים.
שאלות למחשבה
• האם שמת לב שהמתבגר שלך משתף פחות ברגשות שלו?
• איך את/ה מגיב/ה להתפרצויות הכעס או ההתנתקות שלו?
• מה לדעתך עשוי לעזור לשפר את הקשר ביניכם?
אם את/ה מרגיש/ה שלא ברור איך לגשת למתבגר שלך, זה טבעי. אבל חשוב לא להתעלם מהסימנים. לפעמים פנייה לעזרה מקצועית יכולה להיות לא רק תמיכה, אלא גם הזדמנות לשפר את היחסים ולחזק את המתבגר בתקופה הלא פשוטה הזו.
איך אתם מתמודדים עם האתגרים של גיל ההתבגרות? מוזמנים לשתף בתגובות או לשאול שאלות — יחד נוכל למצוא את הדרך הנכונה.
אניה דסקובסקי פסיכוטרפיסטית CBT
למידע נוסף אתם יכולים ליקבוע איתי פגישת הכרות אונליין\טלפון
בת 20 דקות ללא עלות.
לקבוע: וואטספ 0549273334
פגישה פרונטלית בישראל, בראשון לציון, אונליןן ברחבי העולם ב ZOOM
התמחות: דיכאון, מחשבות אובדניות, הפרעות קוגנטיביות, התקפי חרדה, הפרעות פסיכוסומטיות, פוביות, פרפקציוניזם, דייחנות, בדידיות, מצבי לחץ, מחשבות טורדניות.
רשימת הספרים המומלצים לקריאה:
קרונה, א’. (2020). המוח בגיל ההתבגרות: דברים שהורים חייבים לדעת. תל אביב: מודן.
נתן, ע’. (2018). חיימשלי. תל אביב: ידיעות ספרים.
כצנלסון, ע’. (2015). דיאלוג עם ילדים. תל אביב: כנרת, זמורה-ביתן.
אור, ש’. (2010). הורות כמעשה ניסים. תל אביב: מטר.
רוזנברג, מ’. (2003). תקשורת לא אלימה: שפה לחיים. תל אביב: כתר.
חן, א’. (2022). מטפלים בדיכאון. תל אביב: הוצאה לאור.
חן, א’. (2022). מטפלים בפאניקה. תל אביב: הוצאה לאור.
חן, א’. (2022). מטפלים בחרדה חברתית. תל אביב: הוצאה לאור.
חן, א’. (2022). מטפלים ב-OCD. תל אביב: הוצאה לאור.
רשימת ספרים באנגלית:
Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2nd ed.). Guilford Press.
Greenberger, D., & Padesky, C. A. (2015). Mind over mood: Change how you feel by changing the way you think (2nd ed.). Guilford Press.
Leahy, R. L. (2017). The Worry Cure: Seven steps to stop worry from stopping you. Harmony.
Burns, D. D. (1999). The Feeling Good Handbook. Plume.
Parenting & Adolescence:
Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). The Whole-Brain Child: 12 revolutionary strategies to nurture your child’s developing mind. Delacorte Press.
Faber, A., & Mazlish, E. (2012). How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk. Scribner.
Ginsburg, K. R. (2011). Building resilience in children and teens: Giving kids roots and wings (2nd ed.). American Academy of Pediatrics.