דיכאון בגיל ההתבגרות הוא לא סתם מצב רוח רע. מדובר במצב רגשי מורכב שמשפיע על מחשבות, התנהגות ובריאות פיזית. על פי ארגון הבריאות העולמי, דיכאון הוא אחד משלושת הגורמים המרכזיים לנכות בקרב נערים, ומחקרים מראים שכ- 15% מהנוער ברחבי העולם חווים פרקי דיכאון. ויחד עם זאת, רק פחות מ40% מקבלים את העזרה הנדרשת.
❗איך להבדיל בין דיכאון לבין משבר גיל ההתבגרות?
לעתים תחושות של תסכול, עייפות, עצבנות, שינויים במצבי רוח הן טבעיות בגיל ההתבגרות. אך אם השינויים בהתנהגות נמשכים למעלה משבועיים, כדאי לשים לב.
❗סימנים לדיכאון אצל נערים:
🔹 אובדן עניין בלימודים, חברים, תחביבים.
🔹 תסכול רגשי (רגזנות, דמעות ללא סיבה ברורה, תחושת אשמה, בטחון עצמי נמוך).
🔹 שינויים בשינה ובתיאבון (חוסר שינה או, להיפך, ישנוניות מוגברת, ירידה או עלייה במשקל).
🔹 עייפות כרונית, חוסר אנרגיה.
🔹 התבודדות, התרחקות מהחברה
🔹 שיחות על מוות, תחושת חוסר תקווה.
❗איך הורים יכולים לעזור?
השלב הראשון הוא להבין מה קורה באמת. במקום “מה לא בסדר איתך?”, חשוב ליצור סביבה שבה הנער יכול לדבר באופן חופשי. במקום “מה אתה מרגיש?” עדיף לומר:
✔✅ “שמתי לב שלפני כן היית יותר שמח. רוצה לשתף אותי במה שמטריד אותך?”
✔✅ “נראה שאתה לא מבלה עם חברים כמו פעם. יש משהו שמפריע לך?”
✔✅ “אני רואה שאתה נראה עייף גם אחרי שינה. זה משהו שמטריד אותך?”
✔✅ “אתה לא חייב להסביר הכל עכשיו, אבל אני כאן אם אתה רוצה לדבר.”
העיקר הוא לא ללחוץ, לא לשפוט ולא להמעיט בחשיבות הדברים. אם הנער נוטה להימנע, כדאי להראות לו שהוא יכול לשוב ולדבר מתי שירצה.
❗איך CBT עוזר בטיפול בדיכאון בגיל ההתבגרות?
מחקרים מראים ש-CBT הוא אחד מהטיפולים היעילים ביותר לדיכאון בקרב נערים (Weersing, 2002).
הטכניקות המרכזיות של CBT בעבודה עם נערים:
🧠 זיהוי מחשבות שליליות – הנער לומד לשים לב למחשבות אוטומטיות כמו “אני לא שווה” ולשנות אותן למחשבות מציאותיות יותר.
📖 יומן רגשות – עוזר לראות את הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות.
🎯 הפעלה התנהגותית – המטפל עוזר לנער לחזור לפעילויות שהוא נהנה מהם, ולהפחית את ההתבודדות.
💬 כישורי תקשורת וויסות רגשי – הנער לומד להתמודד עם חרדה ולבטא את רגשותיו בצורה בריאה.
❗מתי כדאי לפנות לעזרה?
אם התסמינים נמשכים למעלה משבועיים ומפריעים ללימודים, חברויות, או לחיי היומיום, חשוב לא לחכות שהדברים “יתקנו את עצמם”. ברוב המקרים, ככל שהטיפול מתחיל מוקדם יותר, יש סיכוי גבוה יותר להחלים באופן מלא.
❗למי לפנות?
אם יש חשש לדיכאון, חשוב לפנות בהקדם לרופא משפחה או לפסיכיאטר, שיכולים לבצע אבחנה ראשונית ולשלול בעיות רפואיות אחרות. במידה ויש צורך, הם יכולים להמליץ על טיפול תרופתי או להפנות למטפל המתמחה בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT). בנוסף, טיפול משפחתי יכול להיות חלק חשוב בתהליך, ויכול לעזור לתמוך בנער במהלך הטיפול.
❗דיכאון ניתן לטיפול
דיכאון בגיל ההתבגרות הוא לא גזירת גורל, אלא מצב שניתן להתמודד איתו. פנייה לטיפול מקצועי בהקדם לא רק עוזרת לנער להתגבר על הדיכאון, אלא גם נותנת לו כלים לפיתוח חוסן רגשי, הבנת עצמית והתמודדות עם קשיים עתידיים. CBT מספק לנערים כלים שמסייעים לא רק בזמן הדיכאון, אלא גם לתפקוד בריא ומלא לטווח ארוך. העיקר הוא לשים לב לסימנים ולהגיב בזמן.
❗אניה דסקובסקי פסיכוטרפיסטית CBT
למידע נוסף אתם יכולים ליקבוע איתי פגישת הכרות אונליין\טלפון
בת 20 דקות ללא עלות.
✔️לקבוע: וואטספ 0549273334
פגישה פרונטלית בישראל, בראשון לציון, אונליןן ברחבי העולם ב ZOOM
התמחות: דיכאון, מחשבות אובדניות, הפרעות קוגנטיביות, התקפי חרדה, הפרעות פסיכוסומטיות, פוביות, פרפקציוניזם, דייחנות, בדידיות, מצבי לחץ, מחשבות טורדניות.
ביבליאוגראפיה:
- Weersing, V. R., & Weisz, J. R. (2002). Effective components of cognitive-behavioral therapy for adolescent depression: A meta-analysis. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41(5), 520-530.
- March, J. S., Silva, S. G., Petrycki, S., Curry, J. F., Wells, K., & Fairbank, J. (2004). Cognitive-behavioral therapy, sertraline, or a combination in adolescent depression: The TADS randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43(10), 1397-1407.
❗אניה דסקובסקי פסיכוטרפיסטית CBT
למידע
נוסף אתם יכולים ליקבוע איתי פגישת הכרות אונליין\טלפון
בת 20 דקות ללא עלות.
✔️לקבוע: וואטספ 0549273334
פגישה פרונטלית בישראל, בראשון לציון, אונליןן ברחבי העולם ב ZOOM
התמחות: דיכאון, מחשבות אובדניות, הפרעות קוגנטיביות, התקפי חרדה, הפרעות פסיכוסומטיות, פוביות, פרפקציוניזם, דייחנות, בדידיות, מצבי לחץ, מחשבות טורדניות.
❗רשימת הספרים המומלצים לקריאה: - קרונה, א’. (2020). המוח בגיל ההתבגרות: דברים שהורים חייבים לדעת. תל אביב: מודן.
- נתן, ע’. (2018). חיימשלי. תל אביב: ידיעות ספרים.
- כצנלסון, ע’. (2015). דיאלוג עם ילדים. תל אביב: כנרת, זמורה-ביתן.
- אור, ש’. (2010). הורות כמעשה ניסים. תל אביב: מטר.
- רוזנברג, מ’. (2003). תקשורת לא אלימה: שפה לחיים. תל אביב: כתר.
- חן, א’. (2022). מטפלים בדיכאון. תל אביב: הוצאה לאור.
- חן, א’. (2022). מטפלים בפאניקה. תל אביב: הוצאה לאור.
- חן, א’. (2022). מטפלים בחרדה חברתית. תל אביב: הוצאה לאור.
- חן, א’. (2022). מטפלים ב-OCD. תל אביב: הוצאה לאור.
❗רשימת ספרים באנגלית: - Beck, J. S. (2011). Cognitive behavior therapy: Basics and beyond (2nd ed.). Guilford Press.
- Greenberger, D., & Padesky, C. A. (2015). Mind over mood: Change how you feel by changing the way you think (2nd ed.). Guilford Press.
- Leahy, R. L. (2017). The Worry Cure: Seven steps to stop worry from stopping you. Harmony.
- Burns, D. D. (1999). The Feeling Good Handbook. Plume.
- Parenting & Adolescence:
- Siegel, D. J., & Bryson, T. P. (2011). The Whole-Brain Child: 12 revolutionary strategies to nurture your child’s developing mind. Delacorte Press.
- Faber, A., & Mazlish, E. (2012). How to Talk So Kids Will Listen & Listen So Kids Will Talk. Scribner.
- Ginsburg, K. R. (2011). Building resilience in children and teens: Giving kids roots and wings (2nd ed.). American Academy of Pediatrics.
