אתם מדברים איתו, אבל בתגובה – שתיקה או עצבנות? הוא בורח לטלפון, מגלגל עיניים, מסתגר בחדר?
לדוגמה:
«רק שאלתי איך היה בבית הספר, והוא מיד התפרץ: בסדר, תפסיקי לחקור אותי!»
» הצעתי לעזור לה בשיעורי הבית, והיא ענתה: אני לא ילדה קטנה, תעזבי אותי»!
«הוא יושב שעות בטלפון, ביקשתי שיעשה כלים – הוא לא מגיב…»
«היא אומרת שאני לא מבינה כלום, ואז נסגרת בחדר ובוכה… אבל לא אומרת למה».
«כל שיחה נגמרת במשפט: אתם לא מבינים אותי! ובטריקת דלת…»
«הוא הפסיק להיפגש עם חברים, אומר שהוא עייף, אבל כל הזמן עצבני…»
נשמע מוכר?
למה זה קורה?
גיל ההתבגרות הוא שלב שבו:
הרגשות מציפים,
ההורמונים בוערים,
והצורך בעצמאות מתנגש עם התלות בהורים,
לחץ חברתי גובר,
הדימוי העצמי מתגבש,
והשינויים הפיזיים והרגשיים יוצרים חוסר יציבות,
זהו תהליך מורכב שמשפיע על ההתנהגות, התקשורת והבחירות שלהם.
מה אפשר לעשות?
אם השאלות שלכם יוצרות לחץ בנכם ו»מעצבנות», נסו לנסח אותן אחרת: במקום “איך היה היום?” – “קרה משהו מצחיק או מעניין היום?”
תנו לדבר בלי ביקורת ובלי מיד לתת עצות. לפעמים רק צריך שמישהו יקשיב.
במקום פקודות, נסו להגיע להסכמות: “מתי נוח לך להוציא את הזבל?” עובד הרבה יותר טוב מ-“תעשה את זה עכשיו!”
אם חרדה, כעס, הסתגרות או אדישות נמשכים זמן רב, זה סימן שהמתבגר מתקשה להתמודד בעצמו.
כפסיכוטראפיסטית קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) אני עוזרת למתבגרים\ות :
להבין את הרגשות ולדעת איך להתמודד איתן.
להפחית חרדה, מתח ופחדים.
לחזק את הביטחון והדימוי העצמי.
לשפר את התקשורת עם הורים, מורים וחברים.
למצוא מוטיבציה ואמונה בעצמם.
אם אתם מרגישים שהמתבגר\ת שלכם זקוק\ה לתמיכה, אני כאן כדי לעזור. מוזמנים לקבוע פגישה
אניה דסקובסקי פסיכוטרפיסטית CBT
למידע נוסף אתם יכולים ליקבוע איתי פגישת הכרות אונליין\טלפון
בת 20 דקות ללא עלות.
לקבוע: וואטספ 0549273334
פגישה פרונטלית בישראל, בראשון לציון, אונליןן ברחבי העולם ב ZOOM
התמחות: דיכאון, מחשבות אובדניות, הפרעות קוגנטיביות, התקפי חרדה, הפרעות פסיכוסומטיות, פוביות, פרפקציוניזם, דייחנות, בדידיות, מצבי לחץ, מחשבות טורדניות.
ספרים לקריאה:
בעברית:
.1פרופ’ חיים עומר (2008). “הסמכות החדשה: משפחה, בית ספר, קהילה”. מודן.
.2 יובל נזרי (2020). “מתבגרים — מדריך להורים: כיצד לשרוד את גיל ההתבגרות”. כנרת, זמורה-ביתן.
.3 שגית שלמה (2017). “המדריך הישראלי להורים: תקשורת אפקטיבית עם מתבגרים”. מטר.
4. רענן שטיינר (2019) » CBT עם מתבגרים: כלים מעשיים לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי”. אח.
5. ד”ר עדי קליין (2021). “איך לדבר כך שהמתבגרים יקשיבו”. מודן.
באנגלית:
1.Siegel, D. J. (2014). “Brainstorm: The Power and Purpose of the Teenage Brain”. TarcherPerigee.
2.Faber, A., & Mazlish, E. (2005). “How to Talk So Teens Will Listen & Listen So Teens Will Talk”. HarperCollins.
3.Kazdin, A. E. (2017). “The Everyday Parenting Toolkit”. Mariner Books.
4.Stallard, P. (2020). “Think Good, Feel Good: A Cognitive Behaviour Therapy Workbook for Children and Young People”. Wiley-Blackwell.
5.Beck, J. S. (2011). “Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond”. Guilford Press.
